Nu het WK van 2026 en de Olympische Spelen van 2028 naderen, werken Amerikaanse bouwers in hoog tempo aan het renoveren van stadions, uitbreiden van het openbaar vervoer en het leveren van projecten onder intense wereldwijde druk.
De Amerikaanse bouwsector staat voor de enorme uitdaging om niet één, maar twee wereldwijde spektakels te realiseren: het WK voetbal in 2026 en de Olympische Zomerspelen van 2028 in Los Angeles.
Het gaat om grootschalige renovaties met hoge inzet, miljardeninvesteringen in het openbaar vervoer en een onverbiddelijke deadline. De ogen van de wereld zijn gericht op de VS—en de druk neemt toe.
Een Nationale Sprint onder Wereldwijde Druk
Het WK van 2026 doet 16 steden aan in Noord-Amerika, waarvan 11 in de VS. Denk aan steden als Dallas, Philadelphia, Atlanta en Seattle. Twee jaar later keren de Olympische Spelen terug naar Los Angeles voor de derde keer.
Samen worden deze evenementen naar schatting goed voor meer dan 28 miljard dollar aan economische toegevoegde waarde en ondersteunen ze meer dan 250.000 banen, volgens de meest optimistische schattingen van Boston Consulting Group en de organisatoren van LA28.
Maar het gaat hier niet alleen om geld. Het draait om het leveren van infrastructuur die bestand is tegen de druk van het wereldtoneel.
Dat is geen eenvoudige opgave—vooral niet voor de Olympische voorbereidingen in Los Angeles. In januari 2025 werd de regio Los Angeles getroffen door een reeks verwoestende natuurbranden. Meer dan 18.000 gebouwen werden verwoest en ruim 200.000 inwoners moesten evacueren. Hulpdiensten waren maandenlang bezig, waardoor gemeentelijke diensten werden weggetrokken van hun voorbereidingen op de Spelen.
Stadions krijgen een tweede leven
De bouw moet echter doorgaan. En deze keer bouwen we geen gloednieuwe stadions, maar geven we bestaande locaties een flinke opknapbeurt.
-
Het MetLife Stadium in New Jersey ondergaat een grote renovatie om te voldoen aan de veldregels van FIFA. Skanska verwijdert meer dan 1.700 zitplaatsen om plaats te maken voor modulaire stalen tribunes.
-
Het AT&T Stadium in Texas investeert $350 miljoen in upgrades op het gebied van audiovisuele technologie, toegankelijkheid en beleving voor fans.
-
Het NRG Stadium in Houston voegt verlichting, kleedkamers en een verbreed veld toe voor zeven WK-wedstrijden.
In Los Angeles zullen SoFi Stadium in Inglewood en het Los Angeles Memorial Coliseum samen de openingsceremonie van de Olympische Spelen organiseren—een primeur in de Olympische geschiedenis. In plaats van een nieuw Olympisch dorp van $1 miljard te bouwen, maakt LA28 gebruik van bestaande studentenkamers op de campus van UCLA, inclusief de bijbehorende eet- en woonvoorzieningen. Dat bespaart kosten én vermindert de milieubelasting.
Dan is er nog de Intuit Dome: een gloednieuwe, volledig elektrische arena van $2 miljard, gebouwd voor de Clippers en klaar voor het Olympische basketbal. De arena mikt op een LEED Platinum-certificering, draait op zonne-energie en kan genoeg energie opslaan om een wedstrijd volledig van het net af te spelen.
Infrastructuur: waar het echte werk gebeurt
Iedereen houdt van mooie stadionplaatjes, maar het échte werk zit in de infrastructuur.
Het “28 by 28”-plan van L.A. Metro vormt de ruggengraat: 28 grote projecten klaar voor de Spelen. Denk aan de $3,3 miljard kostende uitbreiding van de Purple Line naar UCLA, en de $13,8 miljard die geïnvesteerd wordt in de Sepulveda Transit Corridor—één van de meest ambitieuze railprojecten in de regio.
Op LAX wordt een automatische transportsysteem en een nieuw vervoersknooppunt aangelegd om het autoverkeer te verminderen. Ooit droomde men van een “autoloze” Olympiade. Nu zegt burgemeester Karen Bass: neem gewoon de trein.
Ook buiten LA wordt volop gebouwd. Steden als Kansas City en Seattle vernieuwen wegen, spoorlijnen en luchthavens. Zo opende Kansas City begin 2023 een nieuwe terminal van $1,5 miljard, als onderdeel van een langetermijnstrategie—gepland vóórdat de stad het WK toegewezen kreeg.
Technologie als ruggengraat
Met zulke krappe deadlines is technologie geen luxe, maar noodzaak:
-
BIM en digitale tweelingen worden ingezet om locaties te modelleren, bezoekersstromen te simuleren en noodscenario’s te testen nog vóór de eerste schop de grond in gaat. Autodesk en Turner Construction melden dat deze tools de ontwerpvalidatie versnellen en faalkosten verminderen.
-
Platforms zoals Bluebeam, Procore en Autodesk BIM 360 ondersteunen documentatie, feedbackprocessen en voortgangsmonitoring bij stadion- en infrastructuurprojecten.
-
Turner en AECOM Hunt gebruiken AR-headsets en prefab-systemen om werkuren te beperken en bouwprecisie te verbeteren.
-
Openbare dashboards stellen belanghebbenden in staat om live de voortgang te volgen, aanvragen te traceren en vertragingen vroegtijdig te signaleren.
Duurzamer bouwen met minder impact
FIFA eist natuurlijk gras, dus Amerikaanse stadions testen modulaire grasmatten die NFL-velden niet beschadigen. LA28 wil klimaatneutraal zijn en zet in op hergebruik en tijdelijke bouwwerken waar mogelijk.
De Intuit Dome loopt hierin voorop: zonne-energie, batterijopslag, volledig elektrisch. Een blauwdruk voor de arena van de toekomst.
Toch uiten critici zorgen over het gebrek aan blijvend erfgoed. Zo wordt de Olympische kano-slalom georganiseerd in Riversport Rapids in Oklahoma City—meer dan 2.000 kilometer van LA. De vraag rijst: welke tastbare nalatenschap blijft er eigenlijk achter in de stad?
Personeelstekorten en logistieke uitdagingen
Personeel is schaars. De toeleveringsketens haperen nog steeds. Dus moeten steden creatief zijn:
-
Vakbondsleerplaatsen en lokale werkgelegenheidsverplichtingen worden opgeschaald.
-
Prefab en off-site bouwmethodes worden ingezet om ter plaatse minder mensen nodig te hebben.
-
Materialen zoals staal, glas en elektronica worden vroegtijdig en in bulk besteld, met alternatieve leveranciers paraat.
De begrotingen zijn krap. Medio 2025 had LA28 $5,1 miljard opgehaald van de beoogde $7,1 miljard. Als het tekort groter is dan verwacht, betaalt de stad de eerste $270 miljoen extra en de staat Californië de volgende $270 miljoen—ondanks een geraamd begrotingstekort van $12 miljard, aldus het Legislative Analyst’s Office.
Wat Nu?
We zitten minder dan drie jaar voor de Olympische Spelen, en minder dan één jaar voor het WK. Stadions worden gesloopt en herbouwd. Treinverbindingen worden aangelegd. Begrotingen worden opgerekt. En de hele wereld kijkt toe.
Dit is een stresstest voor de Amerikaanse bouwsector, vergelijkbaar met megaprojecten als het Interstate Highway System of de Hoover Dam.
Als de industrie dit tot een goed einde brengt, gaat het niet alleen om medailles. Dan gaat het om moderne steden, sterkere teams en een blauwdruk voor slimmer bouwen—onder druk.
De klok tikt. Tijd om door te pakken.


